5 handige vragen voor iedereen die een marketing- of communicatieprofessional zoekt
De tijd dat kandidaten als bijen op honing op elke vacature afkwamen, ligt ver achter ons. De markt is hard in beweging, zeker als je kijkt naar marketing en communicatie. Professionals hebben volop keus en gaan niet zomaar voor de eerste de beste baan. Des te meer reden om je goed voor te bereiden vóór je een vacature uitzet. Om je daarbij te helpen, deel ik de 5 vragen die ik altijd aan nieuwe opdrachtgevers stel.
Door Leontine Kamps, senior consultant werving & selectie bij LICHT
1. Welke projecten en uitdagingen liggen er?
Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar ik merk dat werkgevers niet altijd in detail nadenken over dit aspect. Professionals willen concreet weten waarvoor ze zich gaan inzetten. Wat is de visie van de organisatie en hoe past de kandidaat daarin? En laten we niet vergeten: wat is de balans tussen strategisch, tactisch en operationeel werk? Mensen maken niet snel een overstap als ze meer van hetzelfde moeten doen. Mijn ervaring is dat professionals juist op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Inspirerende projecten geven energie.
Dus wees hier open over, bij voorkeur al in de vacaturetekst. Als ik merk dat een werkgever vooral op hoofdlijnen denkt, stel ik voor om met een van de teamleden te spreken. Zo krijg ik snel een compleet beeld.
2. Hoe is de werksfeer en cultuur in de organisatie?
Bij deze vraag is het essentieel om kritisch en eerlijk naar de organisatie te kijken. Hoe gaan collega’s met elkaar om? Wat is de hiërarchie? Welke uitdagingen brengt de bedrijfscultuur met zich mee? Vaak krijg ik sociaal wenselijke antwoorden, en dat begrijp ik wel. Niemand wil meteen de vuile was buitenhangen. Maar het is belangrijk dat een kandidaat weet waar hij of zij terechtkomt. De match moet van beide kanten goed zijn. Dus laten we geen te rooskleurig beeld schetsen, want daar heeft niemand iets aan. Zeker in deze dynamische markt zijn mensen zo weer vertrokken.
3. Op welke punten kun je water bij de wijn doen?
Iedereen zoekt het schaap met 5 poten en roodgelakte nagels. Soms vraagt een profiel eigenlijk wel 2 mensen, of zelfs 3. Dan moet er echt water bij de wijn, want zo iemand vind je niet. Dus kijk kritisch of je niet te veel vraagt van één persoon. En als de vraag blijft staan, of je dan niet liever 2 mensen aanneemt om te zorgen dat het werk goed gedaan kan worden.
Ik ga bij een match altijd op mijn gevoel af, niet alleen op harde functie-eisen. Want in mijn ervaring kan er altijd wel wat water bij de wijn, als de basis maar goed is. Mijn advies is dat je best hoog kan inzetten, zolang je maar onderscheid maakt tussen de must-haves en wanna-haves.
4. Klopt het salaris?
Nog zo’n deur die eigenlijk open zou moeten staan, maar ik toch vaak dicht aantref. Door mijn werk heb ik een heel goed beeld van salarissen van marketing- en communicatieprofessionals. Natuurlijk ligt het salaris in sommige branches wat lager, zoals in de zorg of het onderwijs. Mensen kiezen daar vaak bewust voor en zijn ook bereid wat in te leveren. Maar ook hier geldt: echte toppers kosten geld. Wij nemen vacatures dan ook niet aan als het salaris niet passend is, want dat is onbegonnen werk. Gelukkig zijn de meeste opdrachtgevers bereid om bij te stellen, zodat wij toch de juiste mensen voor ze kunnen vinden.
5. Waarom wil iemand nou juist bij jullie komen werken?
En ook: waarom zouden mensen dit werk echt leuk vinden? Dit gaat vooral op bij banen die erg in trek zijn. Stel, je zoekt een contentmanager met meer dan 10 jaar ervaring. Waarom zou zo’n ervaren professional dan van de concurrent of een bureau overstappen naar jouw club? Wat heb jij in huis dat het verschil maakt? Een kandidaat overhalen, draait om verleiden. Als werkgever moet je heel goed kijken naar je voorwaarden, maar ook weten hoe je enthousiasme en overtuigingskracht laat zien.
Uiteindelijk telt het totaalplaatje. Elke kandidaat maakt een optelsom van inhoudelijke zaken, cultuur en arbeidsvoorwaarden. Je maakt de meeste kans als ze in het begin al verliefd worden op de kansen en uitdagingen. Op de energie in het bedrijf. Dan kun je er ook mee wegkomen als andere factoren bijvoorbeeld iets minder zijn. Denk aan extra reistijd of iets minder gunstige arbeidsvoorwaarden. Ik vergelijk het vaak met een huis kopen. Als je op slag verliefd bent op een huis, wil je best wat meer betalen of er nog iets meer aan klussen.
Bonustip: wees geduldig
Als we mensen konden kleien, dan produceerde ik de meest fantastische kandidaten voor iedereen. Maar de praktijk is weerbarstig. Het is van zoveel factoren afhankelijk of een match succesvol is. Als je precies de juiste kandidaat op het juiste moment triggert, dan is iedereen enthousiast. Dat is voor een deel te beïnvloeden, maar of een kandidaat wel of niet voor je kiest, komt vaak heel nauw. Het is een fantastisch spel, maar soms ook lastig. Wees daarom geduldig en bereid je grondig voor.
Denk je nou: daar kan ik wel wat professionele hulp bij gebruiken? Neem gerust contact met ons via hi@ditislicht.nl of 085 792 25 51.