27 mei 2024

AI: een kans voor communicatieprofessionals

AI wordt omschreven als ‘de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen – zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit’ . Waar de één het als een kans ziet, ziet de ander het als een grote bedreiging. Er gebeuren ook veel onrechtvaardige dingen met AI. Zoals stemmen van muzikanten die ongevraagd gekopieerd worden om nieuwe songs mee te produceren. Of stemacteurs die vervangen worden door een AI-gegenereerde stem uit kostenbesparing. Om maar niet te zwijgen over al het fake news en invloed op belangrijke verkiezingen die een heel land, de hele wereld kunnen veranderen. Daar moet zeker goede wet- en regelgeving voor komen, maar dat laat ik graag aan díe professionals over.

De rol van AI in Communicatie

Terug naar ons vak. Want in de communicatievisies of plannen die ik de afgelopen jaren heb gezien, zie ik AI nog niet altijd terugkomen. Terwijl het veel kan betekenen voor ons als communicatieprofessionals. Ik werd getriggerd tijdens een webinar dat LICHT organiseerde samen met Paul Gremmen van Contenture. Paul, een enthousiaste AI-expert, vertelde over zijn methode om de tool te gebruiken om écht goede, relevante communicatiestrategieën en content te maken voor je merk of organisatie. Zo kun je campagnes opzetten waarmee je effect bereikt. Niet waarvan je ‘denkt’ dat het werkt, maar waarvan je zeker weet dat het werkt. Onder andere omdat het onderbouwd is door bronnen en door goede analyses aansluit bij je doelgroep. Paul Gremmen gebruikt hiervoor één van de bekendste AI-tools: ChatGPT. Een taalmodel en daarmee heel geschikt voor communicatieprofessionals.

Online AI cursus voor Communicatieprofessionals

Om hier dieper op in te gaan en te leren hoe je ChatGPT moet voeden met een goede prompt om tot goed resultaat te komen, heeft Paul een online training samengesteld. Ik was enthousiast en mocht deze van LICHT volgen. De training zit goed in elkaar. Je kunt deze op ieder moment van de dag volgen in een online omgeving. Paul is overtuigd en enthousiast. Zijn uitleg in de vorm van filmpjes is heel duidelijk. Daarnaast bevat iedere module aanvullende uitleg extra handvatten om toe te passen, bijvoorbeeld in je prompts.

Mijn ervaringen met de training:

  • De training biedt een hele fijne, stapsgewijze methode om te werken aan een goede prompt. Een prompt is een soort briefing voor ChatGPT. Zonder sterke prompt, is je output niet bruikbaar. Ik vond het erg leuk om hier beter in te worden.
  • Veel vakgenoten gebruiken ChatGPT al voor het schrijven van een speech, artikel of persbericht. In de training ontdek je dat er veel meer mogelijk is. Denk aan ideeën voor content, campagnes, een communicatiestrategie of een concurrentieanalyse.
  • Door ChatGPT goed in te stellen, kun je gebruik maken van betrouwbare bronvermelding. Met die bronnen zorg je ervoor dat je content ook daadwerkelijk ergens op gebaseerd is.
  • Eerlijk is eerlijk, het gaat niet in één keer goed. Ik moet nog flink oefenen. Met inmiddels toch wat ervaring in het vak heb ik zo mijn eigen manieren ontwikkeld van het maken van een strategie, plannen en content. Ik val nog vaak terug in ‘oude gewoonten’ en gebruik ChatGPT nog steeds grotendeels voor alleen teksten.
  • Organisaties en collega’s zijn er nog niet altijd klaar voor. Dan is het lastiger te implementeren in je dagelijkse werk. Maar ik word wél heel enthousiast van de mogelijkheden en ben blij dat deze online training me nieuwe inzichten over AI heeft gegeven.

Hoe kan AI zorgen voor meer focus in ons werk?

  1. We besparen tijd die we beter kunnen indelen
    We besparen simpelweg tijd. Dat wil niet zeggen dat je meteen de deur open moet zetten voor veel meer projecten en aanvragen. Want focussen op hetgeen waarmee je impact maakt is nog steeds belangrijk. Maar AI kan (als je het goed implementeert) een bijdrage leveren om een jarenlang capaciteitsprobleem of het ‘altijd te druk’ imago te verhelpen.
  2. Effectieve content die aansluit bij de doelgroep
    Je content is effectief en beter onderbouwd. Daarbij kun je AI ook inzetten om te brainstormen voor nieuwe, creatieve ideeën. Je hebt sneller toegang tot de laatste trends en analyses. Met deze creatieve ideeën en inzichten gebaseerd op de laatste trends, maak je content die aansluit bij jouw doelgroep. De kans dat je ergens je energie en tijd in steekt wat vervolgens geen effect bereikt wordt hierdoor een stuk kleiner.
  3. Klaar voor de toekomst
    Dat AI een kans is, klinkt voor velen misschien als een open deur. Toch heb ik op de werkvloer regelmatig gehoord dat mensen er nog niet in geloven. Maar AI is er al, en het gaat niet meer weg. Dus als we ons nú verdiepen in de mogelijkheden, zijn we in staat om in te spelen op alle veranderingen die gaan komen. Dat geldt niet alleen voor individuen, ook organisaties moeten in AI willen investeren en medewerkers de mogelijkheid geven het te integreren in hun werk.  Door AI te gebruiken in ons voordeel kunnen we ons werk beter prioriteren en zo meer impact maken met ons mooie vak!

 

Bronnen

  • Verloop, R., & Paardekooper, A. (jaar). Communiceren met focus voor meer maatschappelijke impact. Uitgever.
  • Webinar LICHT met Paul Gremmen van Contenture.
  • Gremmen, P. (2023). Online training AI voor communicatieprofessionals. Contenture.
  • Europees Parlement. (2020, 27 augustus). Wat is artificiële intelligentie en hoe wordt het gebruikt? Verkregen op 15 mei 2024, van https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20200827STO85804/wat-is-artificiele-intelligentie-en-hoe-wordt-het-gebruikt
Ik zoek een professional