Corona maakt karakter Servicecentrum Drechtsteden zichtbaar – Tanja Miller en Liliane Ruyters
Tanja Miller en Liliane Ruyters merkten dat communicatieteams elkaar direct wisten te vinden
Tanja Miller en Liliane Ruyters, beiden Teamleider Communicatie bij Servicecentrum Drechtsteden, zagen dat corona grote invloed had op hun organisatie. Servicecentrum Drechtsteden is expert in gemeentelijke bedrijfsvoering met een breed netwerk. Het aanbod van het servicecentrum is divers: van gezamenlijke inkoop tot beheer van gebouwen en perswoordvoering. Tanja en Liliane werken op communicatiegebied samen met zeven gemeenten. “Tanja verzorgt sinds ’n jaar de communicatie voor de zes kleinere gemeentes en ik stuur de teams aan die gemeente Dordrecht en haar Groeiagenda ondersteunen,” legt Liliane uit.
Regionaal communiceren
Servicecentrum Drechtsteden brengt gemeentes samen en dat construct werd de afgelopen maanden heel duidelijk. Liliane: “Hier is onze organisatie voor bedoeld, maar dat werd niet eerder zo urgent gevoeld. Een crisissituatie zoals nu door corona maakt het karakter van onze organisatie heel mooi zichtbaar. Met name in het begin van de pandemie wisten we snel de kracht van het netwerk te verzilveren en konden wij als servicecentrum onze meerwaarde bieden.” “Klopt,” vult Tanja aan, “de situatie was uniek en het was nog unieker dat iedereen elkaar zo snel wist te vinden. Ons netwerk van communicatieadviseurs die werken bij de verschillende gemeenten, was binnen een paar dagen geactiveerd en aangehaakt bij de adviseurs van de veiligheidsregio. Dat was erg nuttig, waardoor we regionaal konden afstemmen: wat gaan we op welke laag communiceren? De meerwaarde van één afdeling die zeven Drechtsteden bediend, werd heel zichtbaar.”
Actief en productief
Tanja gaat verder. “We kwamen als organisatie ook zeker voor uitdagingen te staan, maar het thuiswerken verliep soepel. We waren snel actief en productief, bijvoorbeeld via MS Teams.” Dus de coronatijd heeft ook positieve effecten gehad? “Zeker. Gemeenten voelden zich goed ondersteund. Zowel kwalitatief als qua hoeveelheid werk. Ook de newsroom bleek niet meer weg te denken,” licht Tanja toe.
Netwerk manifesteren
“Toch moet de aandacht nu naar: hoe gaan we verder?” vult Liliane aan. “Corona heeft veel zaken in een versnelling gebracht en dat moeten we vasthouden. Denk aan online participatie en het gebruik van digitale kanalen. Ook moeten we ons netwerk blijven raadplegen: we hebben intensief samengewerkt en weten elkaar te vinden. De kunst is nu om daar tijdens onze dagelijkse werkzaamheden ons voordeel mee te doen.”
Orde van de dag
“Dat vraagt wel een vertaalslag naar de orde van de dag”, vindt Tanja. “We zitten nog steeds in een crisis, maar ook het dagdagelijkse ‘normale’ werk vraagt aandacht. We moeten onze basis op orde houden. Mensen geven veel in tijden van crisis, soms te veel. Dan vraag ik mezelf af: blijven we dit oneindig doen?”
“Die vraag stel ik mezelf ook wel eens,” voegt Liliane toe. “Uit onderzoek is gebleken dat communicatieafdelingen landelijk dezelfde ervaringen hebben in tijden van corona. Aan de ene kant een enorme waardering voor het werk van communicatiemensen, aan de andere kant enorme drukte en de druk om door te blijven gaan. Thuiswerken biedt kansen, maar maakt ook dat de aandacht voor de mens achter de communicatieprofessional niet mag verslappen. Onze communicatiemensen verdienen rust. Zodat we volgend jaar opgeladen en met de kennis, ervaringen en leerpunten van 2020 in onze bagage ons kunnen storten op nieuwe uitdagingen. We brengen onszelf en het communicatievak naar een hoger niveau!”