De arbeidsmarkt is krap: laat je niet verrassen als je versterking zoekt
Tekort aan leerkrachten, te weinig bouwvakkers, niet genoeg zorgmedewerkers. Op meerdere fronten hoor je over een personeelstekort. Ook op gebied van marketing en communicatie is de schaarste groter dan eerst. Door de aantrekkende economie is de markt krap. Het gevolg: een tekort aan goede professionals. En die goede professionals hebben ook nog eens de positie waarin ze kunnen kiezen welke opdracht hen het meest aanspreekt. Heb je in de (nabije) toekomst versterking nodig? Laat je dan niet verrassen. En tot die tijd hebben wij een aantal tips om het niet zover te laten komen.
Denk vooruit
Door vooruit te denken bij het plannen van vacatures of tijdelijke invulling ondervang je mogelijke stress op een later moment. Kijk naar de opbouw van je team, de vooruitzichten binnen de organisatie en creëer een flexibele schil van krachten die kunnen inspringen waar nodig. Hebben jullie net die grote opdracht binnengehaald en extra marketingkracht nodig? Of staat er een organisatieverandering op stapel waarbij heldere interne communicatie belangrijk is? Ook dat zijn momenten om vooruit te denken over (tijdelijke) versterking.
Kritisch kiezen
Neem initiatief als je weet dat een van je medewerkers met zwangerschapsverlof gaat of als een vaste kracht een sabbatical opneemt. Op die manier heb je tijd om een goede vervanger in te huren en kan je medewerker met een gerust hart met verlof. Onderneem op tijd actie, want voor je het weet is het zover. Door hier goed over na te denken, weet je wat voor (tijdelijke) invulling er nodig is. Ook is er ruimte om meerdere kandidaten te vergelijken en kritisch te kiezen. Weet je niet waar te beginnen? Schakel dan hulp in bij het vinden van de juiste mensen.
Zicht op de markt
Vanuit LICHT kennen we de markt. We weten wat er nodig is om die ene goede kandidaat te vinden, ook als het aanbod aan professionals kleiner is. Handig als je op zoek bent naar tijdelijke versterking binnen een bepaald specialisme of iemand met kennis van jullie branche. Of als je niet precies weet wat voor type versterking past bij de functie waarom het gaat. Naast zicht op de markt hebben we ook kennis van de inhoud. Het grote voordeel van een team met jarenlange ervaring. We kunnen met je meedenken en je adviseren. Oftewel, we leveren maatwerk.
Renate Rijken: Directeur HRM, Brabant Water “Stefanie en Maartje hebben hun bedrijfsnaam goed gekozen. LICHT is het woord dat bij me opkomt als ik denk aan onze samenwerking. LICHT als in zorgen uit handen nemend en prettig professioneel. Dat in combinatie met hun kennis van de markt en ruime netwerk zorgt er voor dat ik al jarenlang op hen kan bouwen.”
Groot netwerk
We werken constant aan ons netwerk. En door dat grote netwerk met marketing- en communicatieprofessionals weten wij welke kandidaten in de afrondende fase van hun opdracht zitten. Of wie er ruimte heeft voor een extra opdracht. Het voordeel hiervan; jij krijgt de beste kandidaat om de klus gedaan te krijgen, ook al lijkt die nog niet beschikbaar te zijn. Bovendien hebben we wij alle referenties al nagetrokken en vaak al eerder succesvol samengewerkt met onze kandidaten. Dat scheelt jou weer tijd en energie.
Ontstaat er binnenkort ruimte in jouw team of zijn er drukke tijden op komst? Laat het ons weten zodat we kunnen meekijken naar goede kandidaten en mogelijkheden.