“Doen waar je goed in bent voor het goede doel”
Doen waar je goed in bent, in een team van professionals die dezelfde passie voor communicatie delen én je vrijwillig inzetten om in één dag een communicatievraagstuk op te lossen voor een maatschappelijke organisatie. Daar draait het om bij de Pro Bono Communicatiedag die vrijdag 9 juni voor de achtste keer werd georganiseerd door Samen voor Eindhoven en LICHT.
In deze editie van de Pro Bono Communicatiedag werd in vier teams gewerkt aan vraagstukken voor Awesome kledingruilatelier, Wasven, De Huiskamer voor Vluchtingen Eindhoven en Cordaad Welzijn.
Kaderen
Vaste LICHT Professional (VLP) Gonda Franssen ging als volunteerlead aan de slag voor groendomein het Wasven. “Samen met Juan van den Dungen (Manager Marketing Communications bij DAF Trucks) heb ik het vraagstuk van het Wasven opgepakt. Dat startte met een uitgebreide kennismaking en intake bij het Wasven: wat voor organisatie zijn ze, wie is de doelgroep en waar ligt hun communicatiebehoefte. Het kaderen van het vraagstuk was nog best een klus. Uiteindelijk hebben we de focus gelegd op hoe we het merkbeleid van het Wasven eenduidig kunnen toepassen voor het onderdeel de Gasterij.”
Alles kwam bij elkaar
Vervolgens maakten Gonda en Juan een uitgebreide briefing/plan van aanpak en gaven ze aan welke expertise ze nodig hebben. Gonda: “Op de dag zelf kwam alles bij elkaar. Zo tof om in zeer korte tijd resultaten neer te zetten. Voor het Wasven ontwikkelden we een communicatieaanpak, huisstijl toolkit (met templates in Canva), menukaart, contentkalender, verhalen en een verhaalstructuur. Om samen met mensen die je nog niet kent zo’n resultaat neer te zetten, dat is geweldig. Aan het eind van de dag presenteerden we aan onze opdrachtgevers het resultaat. En ook zij waren blij 🙂 In het najaar gaan Juan en ik nog een keer langs bij het Wasven voor de follow up. Ben heel benieuwd of onze praktisch toepasbare middelen in de praktijk ook zo uitpakken.”
Samen kom je verder
VLP Karen Peeters was ingedeeld als communicatieprofessional bij Cordaad Welzijn. Karen: “Cordaad Welzijn is een mooie organisatie die tal van vrijwilligers inzet op allerlei verschillende diensten in onder andere de regio Eersel. Het vraagstuk was al heel fijn gekaderd door de teamleads Kitty Wilgers en Alex Abrahams. Na een brainstorm kwamen we uit op twee ideeën die we samen als groep van a tot z uitwerkten. Een campagne waarbij de vrijwilligers als groep bij een specifieke dienst centraal staan en een aantal vaste communicatiemiddelen. Zo leverden we een communicatieplan met budgetten op, en ook canva-sjablonen, teksten, een ontwerp voor narrow casting, posters en buttons. Als kers op de taart kwam er zelfs een nieuwe slogan. Heel mooi om te zien hoe in co-creatie zoveel ontstaat op één dag. En zo fijn dat Cordaad Welzijn ook enorm enthousiast was tijdens de eindpresentatie. Ik ben benieuwd naar hoe zij dit verder gaan uitrollen. Verder kijk ik vooral uit naar de volgende Pro Bono Communicatiedag, want dan hoop ik er weer bij te zijn.”
Foto’s Pro Bono-Communicatiedag: Thomas – Beeldbaas