Een bijzondere uitdaging bij een dynamische club
Voor het communicatieteam van het Servicecentrum Drechtsteden zoeken we een teamleider. In die rol sta je straks zij aan zij met Tanja Miller. We vroegen haar om een kijkje achter de schermen. Wat is Servicecentrum Drechtsteden voor organisatie? Hoe werken de teamleiders samen? En wat voor type past goed bij deze functie?
‘Het Servicecentrum Drechtsteden regelt de bedrijfsvoering voor de 7 gemeenten in de Drechtsteden’, vertelt Tanja. ‘Niet alleen de communicatie, maar bijvoorbeeld ook de ICT, functioneel beheer en juridische zaken. communicatieafdeling bestaat uit bijna 65 professionals. Elke gemeente heeft zijn eigen subteam, maar we werken op regionaal niveau veel samen. Voor de aansturing verdeelden we de afdeling in tweeën: aan de ene kant het team van de gemeente Dordrecht, verreweg de grootste van de Drechtsteden, en aan de andere kant alle kleinere gemeentes samen. De communicatieteams bij de kleinere gemeenten stuur ik aan. En voor het team van Dordrecht zoeken we nu via LICHT een nieuwe teamleider.’
Uitbreiding van het aansturende team
Die functie is niet zomaar vrijgekomen, legt Tanja uit: ‘Mijn collega Liliane Ruyters en ik stuurden eerst samen de afdeling communicatie aan. Met zoveel communicatieprofessionals was dat een flinke kluif. Helemaal omdat er ook nog veel strategische vraagstukken lagen. We stelden voor om het aansturende team uit te breiden met een Strategisch Beleidsmedewerker Kwaliteit en Innovatie. Die rol sprak Liliane enorm aan, waardoor haar functie als teamleider van team Dordrecht nu vrijkomt. Straks staan we met z’n drieën aan het roer. Liliane op strategisch en inhoudelijk vlak, en de nieuwe teamleider en ik op HR-vlak.’
We zijn geen meewerkend voormannen: de inhoud ligt bij de experts.
Geen meewerkend voorman
Tanja vervolgt: ‘Als teamleiders ligt onze focus echt op de mensen zelf. Op de personeelszaken, de processen en de relatie met onze opdrachtgevers. We zijn geen meewerkend voormannen: de inhoud ligt bij de experts. Die heeft het team in overvloed. Er werken maar liefst 25 communicatieprofessionals: van crisiscommunicatiespecialisten tot online marketeers, en van copywriters tot strategisch adviseurs. Die rol van ‘mensenmanager’ moet je liggen. Als je liever vakinhoudelijk bezig bent , is deze functie niets voor jou.’
Organisatie in ontwikkeling
Wat maakt de functie nou zo uitdagend? Dat zit ‘m volgens Tanja vooral in de fase waarin de organisatie zich bevindt: ‘We zitten midden in een transitie. Op meerdere fronten eigenlijk. Allereerst een organisatorische: het Servicecentrum Drechtsteden komt per 1 januari 2022 volledig onder de hoede van de gemeente Dordrecht. Daarmee willen we een efficiëntie- en optimalisatieslag realiseren.’ Daarnaast zit de gemeente Dordrecht in een doorontwikkelingstraject. Tanja legt uit: ‘Verwachtingen van de gemeente en het communicatieteam waren beide kanten op niet helder. We misten hierdoor lange tijd de ruimte om het overzicht te bewaren, taken efficiënt te verdelen en op de juiste momenten te evalueren met de opdrachtgevers.’
De blauwdruk voor de nieuwe werkwijze ligt er, maar nu is het zaak om die te implementeren.
Nieuw opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap
‘Om dat probleem grondig aan te pakken, lieten we een externe partij onderzoek doen. Vervolgens gingen we aan de slag om het opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap binnen de gemeente opnieuw vorm te geven. Het team wil duidelijke afspraken maken, wat hopelijk zorgt voor veel meer structuur, overzicht en communicatie. En meer kwaliteit. De blauwdruk voor de nieuwe werkwijze ligt er, nu is het zaak om die te implementeren. Niet alleen bij het team, maar juist ook bij de rest van de organisatie. Een mooie uitdaging, dus dat moet je liggen!’
Dynamisch en open
De nieuwe teamleider moet het echt leuk vinden om het team weer op stoom te krijgen en de organisatie mee te krijgen in de nieuwe werkwijze. Gelukkig staan de mensen daar zeker open voor. Tanja: ‘Servicecentrum Drechtsteden is een dynamische organisatie die politiek complex is, maar wel een met een hele open cultuur. Ik heb op veel plekken gewerkt, en nergens kon ik zo onbevangen vragen stellen of feedback geven als hier. Er is weinig hiërarchie en we werken heel nauw samen binnen de regio met een mooie club mensen. Dat maakt het echt heel erg leuk.’
Ik heb op veel plekken gewerkt, en nergens kon ik zo onbevangen vragen stellen of feedback geven als hier.
Altijd in beweging
Kortom, een mooie uitdaging bij een veelzijdige club. Maar wat voor type past daarbij? ‘Iemand die stevig in zijn schoenen staat, natuurlijk. Een mensen-mens. Een beetje een afgezaagde term, maar hier wel echt van toepassing. Het liefst iemand die zijn sporen als teamleider verdiend heeft. Bij voorkeur iemand met ervaring met communicatie en de overheidswereld. Iemand die kan relativeren en vooral ook enthousiasmeren. En natuurlijk iemand die het leuk vindt om in zo’n veranderende omgeving te werken. Deze functie blijft je uitdagen, dat beloof ik!’