Een specialisme in het communicatievak?!
Zo profileer jij je als expert | Sietske Beurskens
Sta jij aan de start van jouw carrière als zelfstandig communicatieprofessional (ZP’er)? Wellicht twijfel je nog of ben je al een ervaren rot in het interimvak. Vroeg of laat word je vast geconfronteerd met de volgende vraag: waar specialiseer jij je als zelfstandig communicatieprofessional in?
‘Specialiseren, ik ben toch een specialist?!’ Dat was – in alle eerlijkheid – mijn eerste reactie tijdens mijn start als zelfstandige, twee jaar geleden. Bovendien koos ik juist voor het ondernemerschap om te kunnen proeven aan verschillende typen klanten en klussen. Direct specialiseren voelde voor mij te snel. Daarnaast vroeg ik me af; waar kan ik me in specialiseren? Het meest voor de hand liggend is een bepaalde sector of bedrijfstak, of voor een specialisme binnen het vakgebied communicatie.
Hoe is dat voor jou, kies jij (bewust) voor een specialisatie? In dit artikel lees je welk inzicht het ondernemerschap mij en collega Susanne tot nu toe gaf.
Werkgeluk
Zelf ontdekte ik al snel dat mijn keuze voor een specialisme binnen het vakgebied – het maken van content – richting gaf. 10 jaar in loondienst als marketing- en communicatieprofessional gaf me het inzicht dat ik energie krijg van het ‘vertellen’ van een verhaal. Het verhaal van verschillende mensen en van verschillende organisaties. Reacties als ‘het enthousiasme van de geïnterviewde straalt van het papier af!’ bevestigde dat met name hier mijn kracht ligt. De keuze om me als schrijvend communicatieprofessional te positioneren, bracht me tot nu toe opdrachten die me passen als een goed zittende jas. Dit geeft voldoening, waardering en een enorme dosis werkgeluk.
Een eventuele keuze voor een specialisme gericht op een bepaalde sector heb ik nog niet gemaakt. Werken voor verschillende typen organisaties geeft me een frisse blik en dat komt de kwaliteit van het werk in mijn geval ten goede. Wel merk ik dat opdrachten gericht op duurzaamheid en Zorg & Welzijn steeds vaker op mijn pad komen. Wie weet wat de toekomst me brengt 😉
Vul je rugzak!
ZP’er Susanne van Riel focust zich wel op één sector. Na het opdoen van ervaring in diverse sectoren, volbracht ze de afgelopen jaren verschillende opdrachten bij zorgorganisaties. Susanne: “Ik maakte die keuze onder meer, omdat mijn bevlogenheid matcht met de bevlogenheid van vrijwel alle mensen in de zorg. De focus op de sector waaraan ik mijn hart verloor bevalt me uitstekend! Maar laat een eventueel gebrek aan een bepaald specialisme je niet weerhouden om te starten. Als interimmer vul jij jouw rugzak en krijg je steeds meer inzicht in jouw talenten en interesses. Zo ontdekte ik in de loop van de jaren dat ik meer wilde en kon betekenen voor opdrachtgevers in de zorg. Daar geef ik sindsdien betekenis aan door me, naast communicatie, ook te specialiseren in het thema werkgeluk. Dat is een belangrijke pijler als het gaat om het grootste probleem in ‘mijn’ sector: het behouden van zorgmedewerkers.”
Namens de ‘Gelukzusters’ – een samenwerking met twee andere zorgfanaten – werkt Susanne inmiddels aan haar persoonlijke missie:
- Het verbeteren van (non-verbale) communicatie in- en door de zorgwereld.
- Het creëren van verbinding tussen verschillende zorgafdelingen en organisaties.
- Zorgen dat mensen in de zorg lekker kunnen werken.
Vertrouwen en rust
“Maar het een sluit het ander niet uit”, vervolgt Susanne haar verhaal. “Onlangs nog, werkte ik aan een leuke interimopdracht in het onderwijs. Wie weet verdiep ik me in de toekomst ook nog eens in thema’s die in andere sectoren hot issue zijn. Dat is trouwens ook het voordeel van werken met een bureau als LICHT. Na een jarenlange samenwerking is het wederzijds vertrouwen groot. De dames van LICHT kennen mij en mijn specialisme als geen ander en dat leidt steeds weer tot opdrachten waar ik van toegevoegde waarde ben.”
Als ZP’er zonder focus op een bepaalde sector ben ik toch benieuwd wat Susannes keuze voor de zorg haar nog meer brengt. Susanne: “Mijn specialisme zorgt voor rust. Soms raak je verdwaald als je de ontwikkelingen in meerdere sectoren en vakgebieden wilt bijhouden. Ik investeer door me te (blijven) verdiepen in mijn opdrachtgevers en de problematiek in de zorg. Daardoor ben ik inmiddels expert in mijn sector, weet ik wat er speelt en schakel ik makkelijk op alle niveaus: van facilitair tot de directie. Dat geeft plezier en voldoening.”
Laat zien wie je bent
Haar inlevingsvermogen en kennis van de problematiek in de zorg typeert Susanne en op die manier positioneert zij zich binnen ‘haar’ sector. Susanne: “Doordat ik de zorg door en door ken, weten mensen zich met mij en mijn ideeën te verbinden. Ik positioneer me door mijn visie en verhalen te delen, hoewel het daarvoor ook weleens aan tijd ontbreekt. Mijn tip: Maak het jezelf niet te moeilijk en blijf dichtbij jezelf. Ook ‘ouderwetse’ koffiegesprekken en het delen van mijn ideeën via LinkedIn-berichten leveren opdrachten op. Begin met ondernemen, ervaar waar jouw kracht ligt en verbind met je netwerk!”
Eerlijk is eerlijk: Susannes ervaringen bieden ook mij opnieuw stof tot nadenken. Om duidelijk te krijgen of een specialisme in een bepaalde sector bij me past, neem ik me voor regelmatig antwoord te geven op de volgende vragen:
- Hoe bied ik mijn opdrachtgevers toegevoegde waarde?
- Welke thema’s raken mij écht?
- Wat geeft mij energie?
- Wat typeert mij en hoe kan ik dat stukje van mezelf laten zien?
Wanneer ik dat helder heb én uitstraal, kan het vast niet anders dan dat er nog meer passende opdrachten op mijn pad komen.
Wil jij eens van gedachte wisselen over jouw wensen, kwaliteiten en profilering als interimmer? Neem contact op met LICHT voor een vrijblijvend gesprek.
Sietske Beurskens is als tekstschrijver en communicatiespecialist verbonden aan LICHT. Op dit moment ondersteunt en adviseert zij het coronateam van GGD West-Brabant en werkt zij aan het digitale document ‘Terugblik op twee jaar corona’. Dit combineert zij met andere opdrachten als (schrijvend) communicatiespecialist.