Heb jij de ware al gevonden? Uitdagingen en kansen in een krappe arbeidsmarkt
Hoe vul je een vacature in die momenteel haast niet in te vullen is? Veel organisaties worstelen met de huidige arbeidsmarkt. Zo ook schoonmaakorganisatie Hago. Helen Goutier, manager Marketing, Communicatie en Tenderdesk bij Hago, vertelt over uitdagingen én kansen die zij ziet bij het vinden van marketing- en communicatieprofessionals.
“Content is een belangrijke schakel in de marketingflow” vindt Helen. “Het is niet iets wat je kunt laten liggen. Het lastige is dat contentcreatie erg breed is, maar wél zeer specialistisch werk. Denk aan print, long copy of video. Heel verschillende middelen die om andere competenties vragen. En logischerwijs is niet iedereen van alle markten thuis,” vertelt Helen.
“Door de dunne marges in de schoonmaakbranche, hebben we een klein en wendbaar team. Waar je in grotere teams elkaar wat makkelijker kunt vervangen, missen wij nu echt een schakel.”
Breder takenpakket, meer afwisseling
Een oplossing die Helen heeft gevonden voor het creëren van content, is het breder inzetten van de huidige interim medewerker, Laura van den Bos, die via LICHT bij Hago werkt. “We hebben Laura destijds geworven als copywriter voor onze tenderdesk (aanbestedingstrajecten), maar nu zetten we haar in op basis van waar de behoefte het grootst is. We doen een beroep op haar flexibiliteit.”
“Voor mij maakt dit het werk alleen maar afwisselender,” vertelt Laura. “Ik heb Hago goed leren kennen in de aanbestedingstrajecten. Daardoor kan ik snel schakelen wanneer er content nodig is.”
De kracht van de organisatie benadrukken
Werken bij een schoonmaakorganisatie is niet meteen iets wat iedereen aanspreekt, wat soms een uitdaging vormt bij het invullen van vacatures. “Als je Hago niet kent, heb je er simpelweg geen beeld bij. Hago legt de volledige focus op de mens en goed werkgeverschap. Dat geeft het werk betekenis en maakt het een mooie opdrachtgever,” aldus Laura.
Helen herkent dit. “Mensen kiezen steevast voor ons door onze mensgerichte cultuur. En dus moeten we dit benadrukken. Een onderdeel van onze cultuur is extreme flexibiliteit: we hebben geen vaste werktijden en je hoeft echt niet vrij te nemen als je tussendoor even met je kind naar zwemles moet. Dat is onze kracht, evenals een sterke teamspirit en veel ontwikkelingsmogelijkheden. Andere organisaties bieden veel vakantiedagen, weer anderen een heel sterk merk. En zo moet iedere organisatie zijn eigen kracht benutten in het wervingsproces.”
Aandacht voor het proces
Het werven is één ding, maar volgens Helen begint het daarna eigenlijk pas. “Het sollicitatieproces zelf vereist minstens zoveel aandacht. Het moet duidelijk en solide zijn. Daarnaast moet je meteen het juiste gevoel meegeven. Want dit komt niet meer ter sprake als je het over arbeidsvoorwaarden gaat hebben. En het gevoel dat je meegeeft, moet je vervolgens natuurlijk ook waar maken.”
Geen schaap met vijf poten
Helen heeft een heldere visie als het gaat om de arbeidsmarkt. “We moeten oude patronen doorbreken. Werk en privé gaan steeds meer hand-in-hand en dus moet je op output sturen. Ik denk ook dat fulltime toekomstig niet meer 40 uur is. En dat mensen steeds vaker banen gaan combineren. Om een goed basisinkomen te hebben en daarnaast iets te doen waar ze zich vooral goed bij voelen. Want een baan is geen schaap met vijf poten. En een medewerker ook niet. Dat is belangrijk om je te beseffen tijdens het wervingsproces.
Is het op jouw afdeling ook nog niet gelukt om de ware te vinden? Neem dan contact op met LICHT samen kunnen we kijken hoe er onderscheid kan worden gemaakt en hoe we de gaten in het team kunnen invullen.