Kwetsbare mensen gelukkig maken, dat is de missie van ORO – Ine Paridaans
Het menselijke verschil, hoe maak je daar ruimte voor in crisistijd?
Anderhalf jaar geleden begon Ine Paridaans aan haar avontuur bij ORO als Manager Marketing, een functie die ze zelf mocht vormgeven en met verve vervult. In verbinding staan en menselijk contact behouden, is zeker in de zorg van levensbelang. Hoe blijf je geluk opzoeken in een tijd van crisis? Ine is van nature optimistisch en vertelt over de mooie kanten van haar werk.
Hoe ze bij ORO de lockdown hebben ervaren, vertelt Ine midden januari vanuit haar woonkamer. “Zeker in de eerste golf was het een bijzondere tijd voor ons.” Ja, ook zij werkt netjes thuis, en ja, ook zij is liever onder de mensen. Toch blijft ze energiek, ook al merkt ze dat er veel is veranderd ten opzichte van het voorjaar.
De schouders eronder
“ORO is decentraal ingericht. Normaal gesproken werken we wijkgericht, met teams die heel dicht bij de cliënt staan. ORO heeft zo’n tachtig locaties. Met de komst van het coronavirus was het noodzakelijk dat er centraal werd aangestuurd. Daarvoor hadden we een strategisch beleidsteam en een operationeel coronateam. Ondanks het feit dat iedereen werd overvallen door de eerste lockdown, werden er vrij snel mooie alternatieve activiteiten ontwikkeld. We keken naar wat er wél kan. Ik ben er trots op dat er zo verschrikkelijk hard is gewerkt.”
Het marketingteam inwerken en goed laten samenwerken, is ook een hele uitdaging geweest, vertelt Ine. Inmiddels bestaat haar team uit vijftien medewerkers, waarvan er afgelopen jaar zeven zijn gestart. “Een aantal heeft nog net één of twee weken op kantoor mee kunnen pakken, de rest is vanuit huis gestart. Ik heb vorig jaar wel even vierkante oogjes van het ‘Teamsen’ gehad”, lacht Ine.
“We hebben geprobeerd veel te investeren in contactmomenten en alternatieve manieren van elkaar beter leren kennen, zoals een leuke pubquiz. Ook hebben we de principes van Agile werken geïntroduceerd; zeker de dagstart en het invoeren van een ‘retro’ hebben ons geholpen.”
‘Het mooie aan ORO vind ik onze missie: kwetsbare mensen gelukkig maken.’
“En dat blijft doorgaan. Geluk is nooit af. Geluk is ook iets anders dan het leveren van de beste zorg, het is misschien meer een ambitie. Tijdens die eerste lockdown kwam geluk soms in het gedrang: locaties gingen op slot, er werd vanuit protocollen gewerkt en veel kon ineens niet meer. We werden ook gedwongen veel initiatieven digitaal op te pakken. De zorg is natuurlijk mensenwerk, met tot nu toe relatief weinig digitale middelen. Daar is snel verandering in gekomen En dat is positief.”
“Eens per jaar organiseren we een kermis voor cliënten, dit jaar hebben we daar een digitaal Rad van Fortuin van gemaakt. We organiseren ook elk jaar De Verwendag; nu is dat een lokaal evenement geworden. Ook Sinterklaas kwam digitaal langs en BN’ers droegen hun steentje bij aan een digitale quiz bij een van onze locaties. Ik denk dat bepaalde initiatieven in de toekomst digitaal zullen blijven, maar ik hoop dat we ze kunnen aanvullen met persoonlijk contact. Wij werken met mensen; in alleen digitaal contact geloof ik niet. We hebben veel geleerd over wat er allemaal mogelijk is, maar ik gun het ons en heel Nederland dat we over een aantal maanden weer iets persoonlijks kunnen voelen.