18 februari 2025

ONTBIJTsessie met Laura Bas

Op dinsdag 18 februari was Laura Bas onze gastspreker tijdens een ONTBIJTsessie in de (toepasselijke) Lichttoren. Laura is 28 jaar jong, expert op het gebied van Gen Z, behoort zelf nog nét tot deze generatie en doet veel onderzoek naar generatiediversiteit. Onder het genot van een heerlijk ontbijt vertelde Laura alle ins- en outs over Generatie Z en wat zij belangrijk vinden in hun werk. 

Onderwerpen die aan bod kwamen: wat houdt Gen Z (1995 – 2010) bezig en wat vinden zij belangrijk? Zijn de verschillen met de andere generaties écht zo groot? En, hoe maak je verbinding? 

Kloppen de vooroordelen? 
Laura deelde verrassende uitkomsten uit haar eigen, en andere onderzoeken. Daarnaast had ze een aantal stellingen voor de groep, waaruit blijkt dat we soms écht een ander beeld hebben van Gen Z dan de cijfers aangeven. Generatie X (1965-1980) beweert bijvoorbeeld regelmatig dat Gen Z lui is, en niet wil werken. Cijfers bewijzen het tegendeel. In heel Europa is het aandeel jongeren (1995 – 2010) op de arbeidsmarkt veruit het hoogst in Nederland. Bovendien werken de meesten van hen ook nog eens (bijna) fulltime. Waarom is het beeld dan toch zo anders?
 

Misschien omdat Gen Z graag flexibeler of meer hybride wil werken, en omdat zij anders naar werk kijken. Zij zijn vooral op zoek naar een goede werk-privébalans, willen werk doen wat ze leuk vinden en waarmee ze waardevol kunnen zijn, en zij spreken zich gemakkelijker uit. Niet heel verrassend eigenlijk, want dit komt vooral voort uit wat hen meegegeven is door hun ouders en hun opvoeding. Dit in tegenstelling tot de generaties voor Gen Z; in hun opvoeding was hard werken en veel uren maken veel meer de standaard. Bovendien is Gen Z volledig opgegroeid met digitalisering en automatisering, en slimmer en efficiënter werken. Langer en meer werken (zoals voorheen het uitgangspunt was) levert echt niet altijd meer op.  

Hoe trek je Gen-Z’ers aan?
Een andere manier van kijken zorgt voor een frisse blik en voor vernieuwing! Wil je als organisatie aansluiting blijven houden met de arbeidsmarkt en de maatschappij? Dan zul je Gen Z moeten omarmen, naar hen moeten luisteren en verbinding moeten maken. En hoe bereik je deze jonge werknemers dan? Niet via een advertentie in de krant (dat is voor Generatie X) of via LinkedIn. Gen Z bevindt zich vooral op TikTok, waar zij de meeste informatie tot zich nemen. Ook vacatures of bedrijven waar zij graag willen werken zoeken zij via TikTok. Ze laten zich inspireren door video’s van maximaal 30 seconden waarin medewerkers te zien zijn, toegankelijk, eerlijk en transparant. ‘What you see is what you get’.
 

Om nog maar even terug te komen op wat Gen Z belangrijk vindt aan hun werk? Dat komt op heel veel punten overeen met wat alle andere generaties ook belangrijk vinden in hun baan: waardering, ontwikkel en -groeimogelijkheden en flexibiliteit (jongere generaties) of parttime kunnen werken (oudere generaties). “Eigenlijk verschillen we niet zoveel van elkaar en willen we in grote lijnen hetzelfde”. 

Het was een zeer interessante, waardevolle en inspirerende ochtend.

Wil je meer weten?
Luister dan naar de podcast van Laura Bas
of volg haar op TikTok.😉