Samen bouwen aan een sterke stem

MAARTJE DE GEUS – VASTE LICHT PROFESSIONAL

Wat als je als cliënt eindelijk de kans krijgt om écht mee te praten over beslissingen die je dagelijks leven beïnvloeden? Hoe zorg je er dan voor dat je stem niet alleen gehoord, maar ook gewaardeerd wordt?

Bij Lunet kreeg ik de kans om daaraan te werken. Als interim communicatieadviseur dook ik in de wereld van cliëntmedezeggenschap. Samen met Karien Huijbregts, de functionaris medezeggenschap, stond ik voor de uitdaging om deze inspraak niet alleen te versterken, maar ook duurzaam te verankeren in de organisatie. Het werd een reis van structuur, strategie, veel verschillende dynamieken én samenwerking.

Duidelijk plan

Mijn eerste stap was het ontwikkelen van een strategisch beleidsplan voor de cliëntmedezeggenschap. Hierop volgde een strategisch communicatieplan met als doel de reputatie van Lunet op dit gebied te versterken. Hoe zorg je ervoor dat iedereen, van cliënten tot medewerkers, beseft hoe belangrijk deze medezeggenschap is? Dat was de vraag die ik mezelf stelde.

Nieuwe structuur

Een van de grootste uitdagingen was het creëren van een nieuwe structuur voor de cliëntmedezeggenschap. We wilden dat deze beter aansluit bij de behoeften van de cliënten én  passend is bij de nieuwe organisatiestructuur. Samen met Karien werkte ik aan de formulering en het voorgenomen besluit van de nieuwe structuur. Dit betekende veel overleggen, het plannen van brede inspraaksessies en afstemmen met stakeholders. De structuur moest in lijn zijn met de organisatie, onderling in verbinding staan en vooral gedragen worden door alle betrokken partijen.

Workshops voor meer kennis

Naast het opzetten van deze nieuwe structuur, organiseerde ik workshops om de deskundigheid van medewerkers te vergroten. Het is belangrijk dat ook de teamleiders en regiodirecteuren goed begrijpen wat cliëntmedezeggenschap inhoudt en hoe ze daarbij kunnen helpen. Wat zijn je rechten en plichten? Deze workshops waren gericht op praktische kennis en het toepassen van nieuwe vaardigheden. We wilden dat medewerkers niet alleen de theorie kennen, maar ook weten hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen.

Samenwerken en groeien

Het samenwerken met Karien was een fijne ervaring. We vulden elkaar goed aan en ik ondersteunde haar op gebieden waar zij hulp nodig had. In korte tijd werd ik een sparringpartner voor haar. Door onze samenwerking zetten we belangrijke stappen in het versterken van de cliëntmedezeggenschap binnen Lunet.

Wat heb ik geleerd?

Ik ervaarde hoe belangrijk het is om alle betrokken partijen –van cliënten tot cliëntvertegenwoordigers en ook medewerkers– tijdig en zorgvuldig te informeren. Hen betrekken bij beslissingen die hen aangaan. Het was mijn verantwoordelijkheid om niet alleen te communiceren, maar ook om te luisteren. Sensitief luisteren. Want vaak schuilt er achter een vraag of opmerking een diepere pijn of zorg die eerst naar boven moet komen voordat je verder kunt.

Door goed te luisteren, kon ik die pijnpunten blootleggen en deze vervolgens vertalen naar communicatiemiddelen. Zo werd het mogelijk om niet alleen informatie te delen, maar ook antwoorden te geven op vragen die misschien nog niet hardop gesteld waren. Deze aanpak zette de eerste stappen naar het terugwinnen van vertrouwen in de cliëntmedezeggenschap door cliënten en hun vertegenwoordigers. Daarnaast bereikten we dat medewerkers weten wanneer ze verplicht zijn de medezeggenschap te betrekken en de meerwaarde daarvan inzien. Het was niet altijd makkelijk, maar de voldoening was groot wanneer we samen tot oplossingen kwamen die voor iedereen werkten.

Een mooie afsluiting

Mijn tijd bij Lunet was intensief, uitdagend en leerzaam. We hebben samen veel bereikt. Ik kijk daar met trots op terug. Cliëntmedezeggenschap is nooit af. Het nieuwe team van Karien gaat er met enthousiasme vervolgstappen in maken. Voor mij was het een mooie ervaring waarin ik mijn steentje kon bijdragen aan het versterken van de stem van de cliënt. Dat is waar het uiteindelijk om draait: samen bouwen aan een plek waar iedereen zich gehoord en gezien voelt.