Valkuilen voor de startende interimprofessional
“Waar ben je alert op en hoe voorkom je veelgemaakte fouten?”
De gedachte om jouw loopbaan als marketing- of communicatieprofessional voort te zetten als zelfstandig ondernemer spookt al een tijd door je hoofd. Zo hoor je steeds vaker dat de interimmarkt op dit moment goed is. Weerhield twijfel je tot nu toe van de sprong in het welbekende ‘diepe’? Dat is heel logisch, want voor jezelf beginnen is niet niks: je krijgt te maken met praktische zaken die nieuw voor je zijn.
In deze reeks geven ervaren zelfstandig professionals (ZP’s) jou een kijkje in de keuken van het interimwerk. Marketing- en communicatiespecialist Maartje Remmers vertelde in het vorige artikel welke eigenschappen haar als ondernemer helpen.
Dit keer nemen we je mee in de meest voorkomende valkuilen. Waar loop je als startende ZP tegenaan en wat kun je doen om dat te voorkomen?
Maartje neemt ons mee terug naar haar begintijd: “Gelukkig kan ik zeggen dat mijn start, alweer zo’n 10 jaar geleden, over het algemeen soepel verliep. Wel heb ik me destijds een beetje vergist in mijn netwerk. Ja, ik had een groot netwerk, maar dat betekende niet per definitie dat het me opdrachten zou opleveren. Mijn netwerk was namelijk niet zo gewend aan tijdelijke marcom-professionals. Bovendien had ik door mijn vorige vaste baan bij Philips met name internationale contacten opgedaan. Ik moest in de eerste paar jaar aan een nieuw netwerk van opdrachtgevers werken.”
#Omdenken
Het uitbouwen van een geschikt netwerk kost tijd. Ook sloot Maartje zich aan bij partners zoals LICHT. Maartje: “Het voordeel daarvan is dat zij kunnen bemiddelen bij opdrachtgevers waar ik zelf niet zomaar binnenkom.”
Daarnaast kan Maartje zich voorstellen dat een starre blik een valkuil kan zijn. “Met name in coronatijd bleek omdenken een goede eigenschap. Gelukkig is het aanbod van werk in het begin van de pandemie maar heel even minder geweest en bood het mij juist kansen. Door na te denken wat wél kan tijdens de pandemie ontstond in de gemeente ’s-Hertogenbosch bijvoorbeeld het initiatief ‘De Bossche Zomer’. Bij de start van dit project werd ik verantwoordelijk voor de communicatie en PR. En dat is me toch een leuke opdracht!”
Overzicht
Naast bouwen aan je netwerk en creatief denken is bewust omgaan met je financiën niet onbelangrijk als startende ZP. Een goed uurtarief met genoeg declarabele uren zorgt voor een lekkere spek van je bankrekening, maar reken je niet direct rijk. Ben je ervan bewust dat je inkomen, in tegenstelling tot loondienst, geen netto-inkomen is. Een open deur, maar je moet aan het einde van het jaar nog belasting betalen.
Om goed overzicht te houden tussen inkomsten en uitgaven biedt een aparte zakelijke rekening uitkomst. Sommige banken bieden speciale ZZP-rekeningen, waardoor je bankkosten niet veel hoger zijn dan je particuliere rekening. Wanneer je de btw (vaak 21 procent) en de verwachte belasting meteen na uitbetaling van je facturen opzij zet, weet je precies wat over is om van te leven. Op die manier voorkom je dat je overzicht mist en te veel uitgeeft.
Volg je gevoel
Hoe weet je als startende ZP überhaupt hoeveel je nodig hebt? En hoe zet je dat om in een marktconform uurtarief? Maartje legt uit: “Ik kan me voorstellen dat het helpt om bij andere zelfstandig marcom-professionals voor te leggen: voor welk uurtarief mag ik wat verwachten? Vraag jezelf daarnaast af: welk werk wil ik aantrekken, wat geeft me energie en wat niet? Ben vervolgens eerlijk naar jezelf wanneer je gevraagd wordt voor een opdracht. Voorkom dat je je te veel laat leiden door hoge tarieven. Het uurtarief geeft vaak een goede indicatie van de zwaarte van de opdracht. Zolang jij eerlijk bent naar jezelf, blijf je duurzaam inzetbaar en blijft je inkomstenstroom stabiel. En dat is wel zo prettig als zelfstandige. Al moet je er natuurlijk altijd rekening mee houden dat je tussendoor soms even zonder opdracht zit.”
Goede match
Ook bemiddelingsbureaus zoals LICHT denken met je mee welk uurtarief het beste bij jouw werkzaamheden past. “Door hun kennis van de markt weet je zeker dat jouw tarief matcht met jouw talenten en je jezelf niet uit de markt prijst”, vindt Maartje. “Daarnaast vond ik het in de beginjaren altijd fijn dat LICHT het voorbereidende werk uit handen nam. Zij zorgen voor een mooi profiel en na het voorleggen daarvan bereiden ze je goed voor op het sollicitatiegesprek. Dat zorgt in de praktijk vaak voor een goede match. Dat heb ik met name in mijn begintijd als erg prettig ervaren.”
Wendy van Dongen, Recruitment Consultant bij LICHT: “Wij denken inderdaad van kop tot staart met jou mee. Dat begint met een uitgebreid kennismakingsgesprek over jouw talenten en (financiële) wensen. Wanneer jij ons vertelt in welke werksituatie jij op je best bent, doen wij ons uiterste best een zo passend mogelijke match voor jou te vinden. En als je eenmaal bij een opdrachtgever aan het werk bent, polsen we regelmatig of je op je plek zit en of wij nog iets voor je kunnen betekenen. Daarnaast organiseert LICHT leerzame Schittersessies. Op die manier blijf jij bij in je vakgebied én ontmoet je regelmatig andere ZP’s.”
Ook interessant voor jou
- De vijf eigenschappen van een interimprofessional
- Een specialisme in het communicatievak
- Uitdagende interimopdrachten
Wil jij weten wat LICHT voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.