11 november 2024

Weer een geslaagde Pro Bono Communicatiedag

Op vrijdag 8 november vond alweer de 9e Pro Bono Communicatiedag plaats. Wat was het een fantastische dag! Wél 100 enthousiaste specialisten uit het marketing- en communicatievak zetten zich vrijwillig in om maatschappelijke organisaties vooruit te helpen met vraagstukken op het gebied van onder andere marketing, communicatie, branding en (her)positionering.  

De inspirerende werkplek deze dag was het Conference Center van de High Tech Campus in Eindhoven. Julia Geerts van Samen voor Eindhoven heette iedereen welkom samen met de organiserende partners LICHT, Brainport voor Elkaar en Happy Horizon. Maar liefst negen teams gingen vervolgens aan de slag met hele diverse vraagstukken voor de volgende organisaties:

  • Speelpark de Splinter
  • Met je hart
  • Dream4Kids
  • Stichting YvYa
  • Caffeïne Dealers
  • Maatje 040
  • Videlio
  • Stichting Make a Memory
  • DeWachtVerzachter

Veel mogelijk in éen dag
Maaike van Liempd (BDO) was één van de deelnemers. Zij werkte aan een vraagstuk voor Caffeïne Dealers. Zij zorgen voor een sociale dagbesteding voor mensen bij de GGZ Eindhoven en zijn op zoek naar een sterk merkverhaal. “Het is heel leuk om maatschappelijke organisaties te helpen om hun product of dienst beter bij hun doelgroepen terecht te krijgen. Vaak hebben dit soort organisaties geen of weinig financiële middelen voor marketing & communicatie, dus ik zet me er graag voor in. In korte tijd leer je zo’n bedrijf heel goed kennen. Je schrijft een verhaal en denkt een campagne uit. Er is veel mogelijk in één dag!”

Bruikbaar voor langere tijd
Jerry van Leeuwen van Simac Techniek doet dit jaar al voor de derde keer mee. “Ieder jaar aan het einde van de Pro Bono dag denk ik: volgend jaar weer! Ik haal er echt veel energie uit. Het geeft me een goed gevoel om anderen te kunnen helpen met mijn skills als grafisch vormgever. Zo’n dag begint altijd een beetje chaotisch. Want iedereen zoekt zijn plek en heeft andere inzichten. Naarmate er groepjes worden gevormd en duidelijk wordt welke kant we opgaan, kunnen we concreet worden. Dat vind ik wel belangrijk, dat je echt iets bruikbaars oplevert aan het einde van de dag. Ik lever het liefst concrete middelen op die organisaties als basis kunnen gebruiken voor hun uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan een set templates voor social media of een basis voor een presentatie. Hier zijn de organisaties langere tijd mee geholpen.”

Hoe vertellen we ons mooie verhaal?
En niet alleen de deelnemende specialisten zijn enthousiast. Ook de maatschappelijke organisaties kijken terug op een geslaagde dag en kunnen vooruit met de opbrengst. Anke van Dream4Kids vertelt: “Wij doen mee omdat wij met 2,8 fte niet de mankracht hebben om aan de slag te gaan met zo’n uitdagend vraagstuk. Dream4Kids organiseert droomdagen voor kinderen met een trauma. Onze stichting heeft een goed doel, een mooi verhaal. Maar hoe moeten we die ‘why’ goed verwoorden? Hoe presenteren we dat aan de buitenwereld? En hoe doen we dat met respect voor onze specifieke doelgroep? Het is echt heel fijn om daar vandaag hulp bij te krijgen van vakmensen met daadkracht!”

De dag werd afgesloten met een gezellige borrel. Tijd om na te praten en nieuwe gezichten te ontmoeten uit het vakgebied. Wij kijken terug op een dag vol met mooie opbrengsten. Voor de organisaties én de specialisten.

Ook meedoen?
Wij kijken nu alweer uit naar de volgende Pro Bono Communicatiedag. Lijkt het je leuk om mee te doen? Of kan jouw maatschappelijke organisatie wel hulp gebruiken op het gebied van marketing en communicatie? Houd dan onze kanalen in de gaten. Zodra er een nieuwe editie op de planning staat, hoor je dat van ons.

Pro Bono Communicatiedag 2024