Wegwerkzaamheden: de inzet van hindercommunicatie
Wendy Daanen Interim communicatieadviseur | Rijkswaterstaat
In ons kleine landje ligt zo’n 5.000 kilometer aan snelwegen. Deze snelwegen moeten allemaal goed beheerd en onderhouden worden om er voor te zorgen dat het verkeer doorstroomt, want we hebben allemaal een bloedhekel aan files. Ze moeten ook veilig zijn. Met een mooi glad wegdek, zodat er geen ongelukken ontstaan door kuilen in de weg. En als het even kan, ook nog voorzien van geluidsreducerend asfalt. We stellen hoge eisen aan ons wegennet en gebruiken het intensief.
Rijkswaterstaat heeft de taak om de snelwegen te onderhouden. Zo zijn er verschillende onderhoudsteams voor het reguliere, korte onderhoud en voor het grote integrale onderhoud wat voor elke weg eens in de vijf jaar gepland wordt. Dit werk aan de weg brengt altijd hinder met zich mee. Weg- of rijstrookafsluitingen, omleidingen, files, het is toch weer een hoop gedoe waar je als weggebruiker niet op zit te wachten onderweg. RWS is zich daar heel erg bewust van en zet daarom actief in op hindercommunicatie; het informeren van de weggebruiker en stakeholders over de mogelijke overlast.
Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe meer begrip voor de situatie toch?
In de regio Oost-Nederland zochten ze hier voor de periode 2021-2022 een communicatieadviseur voor. LICHT benaderde mij met de vraag of dit wellicht een functie voor mij zou zijn. Eén kleine voorwaarde; of ik mee wilde schrijven aan de aanbesteding. De opdracht was nog niet binnen, maar dat maakte het voor mij juist extra spannend. Lukt het om de concurrentie te verslaan? Daarnaast is het ook direct een mooie methode om je helemaal te verdiepen in het werk en de wensen van de opdrachtgever.
Gelukkig kon ik daarna vrij snel aan de slag met de publiekscommunicatie, het schrijven van een communicatieplan en de productie van diverse communicatiemiddelen. Een leuke klus, hoewel het in de praktijk zeker niet altijd makkelijk bleek. Vanwege de coronamaatregelen was het niet mogelijk om op kantoor te werken en moest ik mijn nieuwe werkomgeving via een beeldscherm leren kennen. Alles op afstand, wat soms best lastig was. Ook waren er administratieve hobbels tijdens het project, die niet helemaal gingen zoals gepland. En juist op die momenten merk je dat je via een kleine, mensgerichte organisatie werkt, want dankzij de open en empathische houding van de dames van LICHT kwamen we ook daar goed uit.
Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Ik ben volledig geïntegreerd binnen de RWS-organisatie en het werk verloopt steeds soepeler omdat we als team op elkaar zijn ingespeeld. En dan heel soms… vraag ik me af of ik niet een beetje doorschiet als ik onderweg naar het kantoor van LICHT meteen even check hoe het asfalt er bij ligt.